lauantai 29. marraskuuta 2008

Ristiretkellä laukkamaailmassa ja eksynyt

Minulla oli joskus 2005-06 kolme pintabianhevosta, joista ikävä kyllä kaksi olen tuhonnut jostain todella ärsyttävästä syystä ja kolmannen kuopannut ilman jälkeläisiä. Nyt kuitenkin, osittain Gin Ahaltekin blogin innoittajana päätin itselleni kaksi pintabiania tuoda tutustuakseni uudelleen laukkamaailmaan, ja ihan vain siksi, koska Sirpa blogissa meni sanomaan, että:
"Tietysti sitä voisi tuoda ara-appaloosan tai pintabianin ja ilmoittaa että sillä nyt vain on sopiva prosentti arabialaista suvussa, vaikkei kukaan tiedä mikä sopiva prosentti on, mutta se olisi TYPERÄÄ."

Minä nyt päätin, että koska haluan pintabianin ehdottomasti laukkakäyttöön, tuon sen itselleni. En ala kasvattamaan, sillä tuloksena olisi valtava määrä hukkahevosia. Toisekseen minulla ei riittäisi mielenkiinto aloittaa kaikkea alusta. Nyt minulla siis on pintabian ori ja tamma laukkakäyttöön, sanoivat muut siihen mitä sanovat. ;)

"Kakkosryhmä kärsii näköjään yksipuolisesta rotuvalikoimasta: arabeja, arabeja ja vain arabeja. Pintabianeja ja ara-appaloosia näkee harvoin, jos koskaan. Itse haluaisin kilpailuttaa näitäkin, ongelmana vain on se, ettei LJ tiettävästi ole määritellyt, mikä on pintabian ja mikä ara-appaloosa, toisin sanoen miten paljon hevosessa tulee olla arabiverta, jotta sitä saa laukka puolella kutsua pintabianiksi tai ara-appaloosaksi. 50%? 75%? 90%? 95%? 99%?"

Tuohon kohtaan minulla kuitenkin hieman tyssää tämä homma. En oikeasti olisi uskonut, että laukkapuoli on mennyt näin tarkaksi. Toisaalta, se on hieno asia, mutta liian realistiseksi ei ehkä pitäisi ruveta. Jos minulla nyt on kaksi pintabiania, ja pintabian luetaan pintabianiksi, jos siinä on yli 99% arabiverta, niin eikö nyt vain voisi riittää, että sanon minun pintabianeissa tuota arabiverta olevan tuon 99% ja sillä siisti?

Sitten toinen asia, joka hieman söi omaa mielenkiintoani laukkamaailmaa kohtaan; en ymmärrä sääntöjä. Tai nyt ymmärrän, mutta haluaisin useammat kilpailut hevosilleni kuussa alle, ja nyt esimerkiksi minun täytyy odottaa ekasta startista tulokset kummaltakin hevoseltani, jotta voin ne seuraavaan starttiin ilmoittaa, maiden -lähtöön kun ei saa osallistua jos hevonen on kerran maidenin voittanut. Ja todennäköisesti saan noita maidenlähtöjä tahkota hevosillani jonkin aikaa ennen kuin se voitto sieltä tulee ja voin seuraavalle tasolle ilmoittaa, ja tuntuu niin tuskastuttavalta odotella aina se pari viikkoa tuloksia yksistä kilpailuista että voin seuraavaan hevoseni ilmoittaa todetakseni, ettei edelleenkään kummallekaan sitä voittoa maidenissa tullut.

Muuten laukkamaailma vaikuttaa hurjan paljon paremmalta mestalta nykyään kuin tuolloin kolme vuotta sitten. CAS on upea keksintö, ja nämä tasot kilpailuttamisessa, aaaah! <3 Täysin n00binakin voin jo todeta, että tämä on minun juttuni, minun, joka kannattaa ratsastuksen muissakin lajeissa näitä taso tasolta -etenemisiä (vrt. VRL ja porrastetut).

Ei kommentteja: