tiistai 10. tammikuuta 2012

Paljon asiaa

Ensinnäkin, minulla pitäisi kertoa teille enemmän noista uusista venäjänratsuhevosistani tai oikeammin, mikä minut ajaa kasvattamaan niitä. Olen "opiskellut" jonkin verran enemmän viime päivinä tuosta rodusta, ja rakastunut silmittömästi. Siitä kuitenkin lisää myöhemmissä kirjoituksissa.

Lisäksi LJ:ssä on väläytelty, että deliboz otettaisiin mukaan laukkarotuihin, ja se olisi todella hieno asia! Nimittäin, minun mielestäni on todella kaukaa haettu, että tämä rotu kilpailisi esimerkiksi kansallisella tasolla kouluratsastusta. Vai näyttääkö mielestänne delibozit eleganteilta? Onko niillä sellaiset liikkeet peitsaavine käyntitapoineen, että ne pärjäisivät edes helpon öön luokissa? Mielestäni vastaus on ei.

Sitten sellainen asia, että minusta on hirveän hauskaa, kun hevostalli.netissä olen nyt enenevissä määrin törmäillyt delibozeihin ja maininnut sitten omistavani myös ko. rotua, olen pariinkin kertaan saanut kuulla, kuinka kaikki ovat nyt alkaneet hankkimaan rotua, kun joku viime kesänä sitä jotenkin mainosti. En tiedä edes, mistä tässä on kyse, mutta ensimmäinen deliboz minulle on tullut jo noin 6-7 vuotta sitten (ihan oikeasti, miten pitkään aion tätä vielä harrastaa.. huhuhu!). Minusta on hirveän hauskaa, kun joku ottaa jopa minun delibozeistani kunnian itselleen, mainostettuaan JO VIIME KESÄNÄ tätä rotua. Minulta on koko muotivillitys mennyt ohi, sillä kesällä minulla ei ollut ollenkaan aikaa käydä edes koko hevostalli.netissä, joten minusta ei kannata puhua ainakaan tämän villityksen kanssa edes samana päivänä.

Joka tapauksessa, tässä näitä "muotirotujen" uusia edustajia olisi, ja näiden toivoisin pääsevän mukaan myös laukkaradoille (ai hitsi, munhan täytyy lyödä niille sitten CAS-ikääntymiset, ei VHKR kelpaa...).

ORIT
Daniil
Dima
Dimitriy
Dominik
Dorofiy

TAMMAT
Daria
Dasia
Drysi
Dunya
Duscha

4 kommenttia:

Tuire kirjoitti...

Miksi siun pitää laittaa hevosille CAS-ikääntyminen? Sehän ei ole missään nimessä pakollinen (itsekään en sitä käytä). Mutta tietty jos kyseessä on se, että VHKR on liian nopea tms. niin sitten ei mitään (:

Aavi S. (VRL-1354, KaRa) kirjoitti...

Mun mielestä se on vain helpompaa, jos laukkureilla on CAS-ikääntyminen. Olen muutoinkin tallissani käyttänyt CAS:ia, sillä minulla tämä harrastaminen on pikkasen hitaampaa tahtia tapahtuvaa, kuin monella muulla, sillä minulla on kotona kaksi pientä lasta ja työtkin puskevat välillä päälle. VHKR-ikääntymistä suunnittelin alkavani nyt käyttämään siksi, että tahtoisin tuosta jalostushommasta kuitenkin hippusen nopeampaa, mutta katsoo nyt kuinka käy. :)

Tuire kirjoitti...

Jeps, ajattelinkin että varmaan juuri tuo hitaus siinä kiehtoo. Itsekin sitä aloittaessani kokeilin, mutta se oli aivan liian hidas minulle :D

Siksi itse käytänkin vapaata ikääntymistä (ikääntyvät silloin kun haluan), joten tarvittaessa voi hevosten ikääntymistä voi venyttää tai nopeuttaa, miten sitten kerkeääkään kisaamaan (:

En varmaan enää edes osaisi elää tarkan ikääntymisen mukaan, esim. VHKR joka saattaisi ehkä toimiakin minulla.

Mutta joo, meni vähän ohi aiheen, toivottavasti ei haittaa :D

Katja kirjoitti...

kannattaa vain ehdottaa suoraan LJ:lle sitä delibozia usemman ihmisen voimin, jos ei nyt ihan adressia kerää, niin niin että osoittaa, että rodulla on useampi harrastaja. näin tehtiin terskin kohdalla - tarpeeksi kauan jankutimme asiasta, että miksei tämä muka ole hyväksytty laukkarotu, ja siellähän se on nyt komeillut jo monta(en muista kuinka monta?) vuotta!